Vytvorené: pred 5 dní

MONITOR - T9 a žiaci so ŠVVP

MONITOR - T9 a žiaci so ŠVVP

https://pixabay.com/illustrations/board-school-university-to-learn-361516/

Blíži sa testovanie T9 - MONITOR a školy už pravdepodobne majú žiakov na toto testovanie prihlásených. Školským podporným tímom však nezaškodí zopakovať si podmienky testovania u žiakov so ŠVVP.

Skupiny obmedzenia

Žiakov so ŠVVP, ktorí budú mať počas testovania upravené podmienky (napr. predĺžený čas, prítomnosť asistenta a i.), je nevyhnutné zaradiť do skupiny obmedzenia.

Skupinu obmedzenia určuje žiakom vyučujúci testovaného predmetu v spolupráci s triednym učiteľom, školským špeciálnym pedagógom, školským psychológom, resp. výchovným poradcom a so súhlasom zákonného zástupcu žiaka. Žiaci sú do skupín obmedzenia zaraďovaní podľa miery obmedzenia pri práci s testom, nie podľa stupňa znevýhodnenia z odborného hľadiska.

1. skupina obmedzenia

Žiak zaradený do 1. skupiny obmedzenia má predĺžený čas (+ 15 minút/test), používa kompenzačné pomôcky. Všetci žiaci si svoje odpovede zapisujú priamo do testu a následne ich samostatne prepíšu do odpoveďového hárka (OH).

S upravenými testami po formálnej stránke pracuje žiak s PAaP a PS.

S upravenými testami po formálnej aj obsahovej stránke pracuje iba žiak so SP, ZP, TP, VPU, AUT a NKS. Žiak nemá k dispozícii asistenta.

2. skupina obmedzenia

Žiak zaradený do 2. skupiny obmedzenia má predĺžený čas (+ 30 minút/test), používa kompenzačné pomôcky. Žiak (ak to jeho obmedzenie vyžaduje) pracuje s upravenými testami po formálnej a obsahovej stránke, v prípade potreby má k dispozícii asistenta, t. j. tlmočníka posunkovej reči, pedagogického asistenta, zdravotníckeho pracovníka, školského špeciálneho pedagóga, školského psychológa, školského logopéda, liečebného pedagóga, sociálneho pedagóga alebo sociálneho pracovníka, prípadne prítomnosť asistenta – tlmočníka do materinskej reči (týka sa tých cudzincov, ktorí mali asistenta aj počas vzdelávania).

Nevidiaci a slabozrakí žiaci svoje odpovede zapisujú priamo na papiere, ktoré sú označené menom žiaka, kódom testovanej skupiny a pečiatkou školy. Odpovede žiakov s týmito postihnutiami prepíšu do OH asistenti.

Žiaci s ostatnými druhmi postihnutia a žiaci zo SZP, nadaní a s PO zapisujú svoje odpovede priamo do testu a následne ich sami prepíšu do OH. V prípade potreby môže týmto žiakom prepísať odpovede do OH asistent, ak im bol pridelený.

Počet žiakov v skupine

v skupine sú max. 10 – žiaci, ktorí majú počas testovania upravené podmienky – osobitne pre 1. a pre 2. skupinu obmedzenia.

Účasť na testovaní

Cudzinci

Pri prihlasovaní cudzincov (v súlade § 146 ods. 1 školského zákona) na T9 sa prihliada na hodnotenie vo vyučovacom predmete slovenský jazyk a literatúra (SJL) alebo slovenský jazyk a slovenská literatúra (SJSL) – v súlade s § 146, ods. 10 školského zákona (novelizované znenie účinné od 1. 1. 2025):

  • ak bol cudzinec v SJL/SJSL hodnotený: výborný/chválitebný/dobrý/dostatočný, škola ho na T9 prihlasuje, testovania sa zúčastňuje spolu s ostatnými žiakmi,

  • ak bol cudzinec v SJL/SJSL hodnotený: aktívne absolvoval / absolvoval / neabsolvoval / nedostatočný, T9 sa so súhlasom riaditeľa nemusí zúčastniť, škola ho v tom prípade na T9 prihlasovať nemusí,

  • ak cudzinec žije na území SR menej ako 1 rok pred termínom T9, nemusí sa ho so súhlasom riaditeľa zúčastniť, škola ho v tom prípade na T9 prihlasovať nemusí.

Žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami

Špeciálnou výchovno-vzdelávacou potrebou (ŠVVP) je podľa § 2 písm. i) školského zákona požiadavka určená diagnostikou v zariadeniach poradenstva a prevencie na poskytnutie podporného opatrenia vo výchove a vzdelávaní (PO) žiakovi:

  • A. so zdravotným znevýhodnením (ZZ),

  • B. zo sociálne znevýhodneného prostredia (SZP),

  • C. s nadaním

  • D a takému žiakovi, ktorého zdravotný stav, sociálne podmienky, jazykové schopnosti, správanie, kognitívne schopnosti, motivácia, emocionalita, tvorivosť alebo zručnosti vyžadujú poskytnutie podporného opatrenia.

Žiakov so ŠVVP škola na T9 prihlasuje, testovania sa zúčastňujú bez ohľadu na to, či si prihlášku podávajú na študijný alebo učebný odbor strednej školy.

  • Žiakov, ktorí sa vzdelávajú podľa individuálneho vzdelávacieho programu (v súlade s § 7a školského zákona) s modifikáciou, resp. úpravou obsahu z testovaného predmetu, vzhľadom na závažnosť postihnutia a vývinovej poruchy (žiaci so zrakovým postihnutím, sluchovým postihnutím, telesným postihnutím a pod.) môže škola na T9 prihlásiť, testovania sa zúčastňujú dobrovoľne – len na základe záverov diagnostikovania poradenským zariadením. Z uvedenej skupiny testovaných žiakov sa testovania zúčastňujú tí žiaci, ktorí si prihlášku podávajú na študijný odbor.

  • Žiakov s dyskalkúliou škola na T9 prihlasuje, testovania sa zúčastňujú – test z vyučovacích jazykov píšu povinne. Test z matematiky píšu povinne len tí, ktorí si podali prihlášku na študijný odbor, ktorého profilovým predmetom je matematika. Ostatní píšu test z matematiky dobrovoľne.

  • Žiaci s mentálnym postihnutím sa T9 v súlade s § 155 ods. 5 školského zákona môžu zúčastniť, avšak účasťou na T9 nezískavajú nižšie stredné vzdelanie.

  • Žiaci so zdravotným znevýhodnením (ZZ) - žiakom so ZZ, na ktorého sa vzťahuje úprava podmienok a priebehu testovania, je podľa § 2 písm. j) až n) školského zákona žiak:

    • a) so sluchovým postihnutím (SP),

    • b) so zrakovým postihnutím (ZP),

    • c) s telesným postihnutím (TP),

    • d) s mentálnym postihnutím (MP),

    • e) s narušenou komunikačnou schopnosťou (NKS),

    • f) s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami (AUT),

    • g) s viacnásobným postihnutím (VNP),

    • h) chorý alebo zdravotne oslabený (CH a ZO),

    • i) s poruchami aktivity a pozornosti (PA a P),

    • j) s vývinovými poruchami učenia (VPU),

    • k) s poruchou správania (PS).

  • Žiaci zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia (SZP) - žiakom zo SZP je podľa § 2 písm. o) školského zákona žiak žijúci v prostredí, ktoré vzhľadom na sociálne, rodinné, ekonomické a kultúrne podmienky nedostatočne podnecuje rozvoj mentálnych, vôľových, emocionálnych vlastností žiaka, nepodporuje jeho socializáciu a neposkytuje mu dostatok primeraných podnetov pre rozvoj jeho osobnosti. Žiakom zo SZP, ktorí majú zariadením poradenstva a prevencie diagnostikované ŠVVP, sa môžu primerane upraviť podmienky na vykonanie externého testovania. Počas testovania by mali mať také úpravy, ktoré objektívne potrebujú a ktoré mali počas vzdelávania sa v škole. Úprava podmienok sa u nich vzťahuje predovšetkým na

    • prítomnosť asistenta, ak ho mali prítomného aj počas vzdelávania,

    • predĺženie časového limitu, ak ho mali predĺžený aj počas vzdelávania (napr. počas písania písomných prác).

  • Žiaci s nadaním - žiakom s nadaním je podľa § 2 písm. p) školského zákona žiak, ktorý má nadpriemerné schopnosti v intelektovej oblasti, v oblasti umenia alebo športu, alebo v týchto oblastiach dosahuje v porovnaní s rovesníkmi mimoriadne výsledky alebo mimoriadne výkony a prostredníctvom výchovy a vzdelávania sa jeho nadanie cielene rozvíja. Žiakom s nadaním sa môžu primerane upraviť podmienky na vykonanie externého testovania. Počas testovania by mali mať také úpravy, ktoré objektívne potrebujú a ktoré mali počas vzdelávania sa v škole. Podľa § 104 ods. 8 školského zákona môže vzdelávanie intelektovo nadaného žiaka zabezpečovať aj asistent učiteľa, ak je intelektovo nadaný žiak súčasne žiakom so ZZ.

  • Žiaci vyžadujúci PO počas testovania - žiakovi, ktorého zdravotný stav, sociálne podmienky, jazykové schopnosti, správanie, kognitívne schopnosti, motivácia, emocionalita, tvorivosť alebo zručnosti vyžadujú poskytnutie podporného opatrenia, majú byť počas testovania umožnené iba také PO, ktoré objektívne potrebuje a mal ich aj počas vzdelávania pri písaní písomných prác.

  • Cudzinci - do tejto skupiny žiakov s PO možno zaradiť aj cudzincov, ktorých jazykové schopnosti vyžadujú poskytnutie podporného opatrenia počas externého testovania. V zmysle novelizovaného znenia § 155 ods. 6 školského zákona účinného od 1. 1. 2025 sú cudzinci osobitnou kategóriou žiakov, ktorým sa primerane upravia podmienky na vykonanie externého testovania, pričom sa zohľadňuje úroveň jazykových schopností žiaka a nie dĺžka vzdelávania v slovenskom jazyku. Úprava podmienok sa u nich vzťahuje predovšetkým na:

    • predĺženie časového limitu,

    • prítomnosť asistenta – týka sa tých cudzincov, ktorí mali asistenta aj počas vzdelávania,

    • využitie kompenzačnej pomôcky – v prípade cudzincov môže byť kompenzačnou pomôckou prekladový slovník, resp. jeho ekvivalentná náhrada. Ak škola nevie zabezpečiť žiakovi prekladový slovník v tlačenej podobe alebo v offline verzii, môže mu povoliť použiť aj online slovník, podmienkou je, že žiak nesmie používať počas testovania mobilný telefón, resp. vlastné mobilné zariadenie (tablet) a škola musí zabezpečiť, aby žiak nemal prístup k internetu – škola nesie za zabezpečenie objektivity testovania plnú zodpovednosť.

Úprava podmienok žiakov so ŠVVP a cudzincov

Žiakom so ŠVVP a cudzincom sa v súlade s novelizovaným znením § 155 ods. 6 školského zákona primerane upravia podmienky na vykonanie externého testovania. V súlade s § 12 vyhlášky o základnej škole č. 223/2022 Z. z. (ďalej iba „vyhláška o ZŠ“) sa úprava podmienok externého testovania pre žiakov so ŠVVP vzťahuje predovšetkým na:

  • a) predĺženie časového limitu pri riešení úloh,

  • b) zmenu znenia niektorých úloh (úpravy po obsahovej stránke),

  • c) grafický vzhľad alebo zmenu formátu zadaní úloh (úpravy po formálnej stránke),

  • d) použitie kompenzačných pomôcok,

  • e) prítomnosť tlmočníka posunkovej reči, pedagogického asistenta, zdravotníckeho pracovníka, školského špeciálneho pedagóga, školského psychológa, školského logopéda, liečebného pedagóga, sociálneho pedagóga alebo sociálneho pracovníka (ďalej asistent).

Žiak so ŠVVP a cudzinec má počas externého testovania také úpravy, aké mal počas vzdelávania sa v škole, pričom pri prihlasovaní na testovanie a zaraďovanie do skupín sa zohľadňujú len úpravy, ktoré žiak objektívne potrebuje. Pre žiakov so ŠVVP a cudzincov, ktorí budú mať počas T9 upravené podmienky, sa v súlade s § 11 ods. 2 vyhlášky o ZŠ vytvára osobitná skupina, v ktorej najvyšší počet žiakov je 10.

Žiaci so ŠVVP (napr. nadaní) a cudzinci, ktorí nemajú počas T9 upravené podmienky, sú zaradení počas T9 do skupín spolu s ostatnými žiakmi – s max. počtom žiakov 15.

Kompenzačné pomôcky

Kompenzačné pomôcky sú pomôcky a zariadenia, ktoré nahrádzajú, dopĺňajú a podporujú chýbajúce alebo oslabené funkcie príslušného orgánu, zároveň sa využívajú aj v prípade odlišného materinského jazyka žiaka počas tranzitného obdobia pri počiatočnom osvojovaní si vyučovacieho jazyka školy. Kompenzujú dôsledky nedostatku, poškodenia alebo straty funkcie alebo orgánu. Žiaci môžu počas testovania používať podľa individuálnej potreby tie kompenzačné pomôcky, ktoré používajú bežne na vyučovaní pri písaní písomných prác.

Zdroj: NIVAM, USMERNENIE K PRIHLASOVANIU ŽIAKOV na celoslovenské testovanie žiakov 9. ročníka základných škôl 4. ročníka gymnázií a tanečných konzervatórií s osemročným vzdelávacím programom a 1. ročníka stredných škôl s päťročným vzdelávacím programom T9 2025 (celý materiál tu)